Basisopleiding Fotografie

Fotograaf: Rita Voortman-Broos
Ben jij gefascineerd door fotografie? Zet dan je eerste stap in de richting van professioneel fotograaf met de Basisopleiding Fotografie. Daar leer je alle basistechnieken van digitale fotografie. Na de Basisopleiding Fotografie weet jij precies of een carrière als fotograaf bij jou past!

Heb je ook interesse in film? Check onze vooropleiding film hier.

Opleiding

De Basisopleiding Fotografie is een oriënterende opleiding voor iedereen die gefascineerd is door fotografie en graag zelf aan de slag wil, maar nog niet goed weet hoe. Tijdens de Basisopleiding Fotografie leer je meer te zien en vooral anders te kijken. Je werkt aan het opbouwen en verbeteren van je techniek, waarbij ook de inhoud en compositie van jouw foto's ruimschoots aan bod komt.

De Basisopleiding Fotografie is tweeledig. Je gaat aan de slag met de basistechnieken van de fotografie, maar ook met beeldbewerking in Adobe Lightroom.

Summer School

Het is ook mogelijk om de Basisopleiding Fotografie gedurende 2 weken in de zomer te volgen (maand juli). De inhoud van het lesprogramma is dan precies hetzelfde, maar je volgt de opleiding dan in 2 weken tijd in plaats van in 3 maanden. In totaal heb je 7 lesdagen, net zoals bij de reguliere Basisopleiding Fotografie. Bij de Summer School heb je in de eerste week les op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag. In de tweede week heb je les op maandag, dinsdag en donderdag.

Keuzes maken

Fotograferen is keuzes maken, dus dat leren we je. Wat fotografeer je en wat niet? Welk perspectief kies je? Hoe stel je de camera in? Hoe maak je een mooie compositie? Portretfotografie en studiofotografie komen uitgebreid aan bod. Maar ook de nabewerking wordt meegenomen in het proces. Met digitale fotobewerking leer je foto’s te bewerken.

Certificaat

De opleiding wordt afgesloten met een eindopdracht fotografie en een eindopdracht beeldbewerking. Bij het met goed gevolg afronden van de opleiding ontvang je een certificaat van de Nederlandse Fotovakschool. Dit certificaat geeft rechtstreeks toegang tot de deeltijd Vakopleiding Fotografie.

Curriculum

Uitstapniveau
Na het volgen van de basisopleiding kent de student de volgende basisprincipes:
- werken met diafragma, sluitertijd, ISO (belichtingsdriehoek).
- beginselen compositie leer en eenvoudige flitstechniek
- gebruik van de belichtingsinstellingen M, S(Tv) en A(av)
- gebruik van autofocus en manual focus
- technieken scherptediepte en bewegings-(on)scherpte
- basistechnieken beeldbewerkingsprogramma Adobe Lightroom en is in aanraking geweest met Adobe Photoshop

Zo werkt de opleiding

Er zijn 3 tot 4 startmomenten per jaar. De dagopleiding bestaat uit 7 lesdagen waarbij je om de week les hebt. De avondopleiding heeft 14 wekelijkse lesavonden. Beide varianten worden afgerond in 3 maanden. Je kiest zelf voor een vaste lesdag/avond. De dagen kunnen per locatie verschillen. Bekijk dit op het online inschrijfsysteem op de site.

Summer School

Het is tevens een optie om gedurende twee weken in de zomer in de maand juli de Basisopleiding Fotografie te volgen. De inhoud van het lesprogramma blijft onveranderd, maar je doorloopt de opleiding nu in twee weken in plaats van drie maanden. In totaal zijn er zeven lesdagen, vergelijkbaar met de reguliere Basisopleiding Fotografie.

Tijdens de Summer School vinden de lessen in de eerste week (week 28) plaats op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag, en in de tweede week (week 29) op maandag, dinsdag en donderdag op de volgende locaties: Eindhoven, Amsterdam, Rotterdam en Apeldoorn.

Studenten kunnen het gedetailleerde lesrooster vinden op het intranet.

Startdatum en lesrooster

Les

Lestijden

Startmoment

Prijzen 1-2-2024 tot 1-2-2025

Bijzonderheden Lesgeld inclusief praktijkbegeleiding
Lesgeld inclusief toegang tot de digitale leeromgeving 4 maandelijkse termijnen van € 245*

* Lesmateriaal wordt binnen de digitale leeromgeving ter beschikking gesteld.
Bij betaling ineens van het jaarlijkse collegegeld ontvang je een korting van 3%.

Annuleringsregeling: zie de algemene voorwaarden op onze website.

Benodigdheden en bijkomende kosten

Bij aanvang van de studie heb je een digitale spiegelreflexcamera of een systeemcamera nodig met instelbare sluitertijden en diafragma.

Voor de start van jouw opleiding is het ook noodzakelijk in het bezit te zijn van een notebook met Adobe Creative Cloud software (Adobe studentenversie). De studentenversie van Adobe kan tegen ongeveer 140 euro per jaar via de school worden aangeschaft. De keuze tussen Windows of Mac is aan de student zelf en is afhankelijk van de wensen en het beschikbare budget. Voor de systeemeisen verwijzen wij je naar de website van Adobe: https://helpx.adobe.com/nl/photoshop/system-requirements.html. Let erop dat je daarnaast in het bezit bent van een externe harde schijf als back-up voorziening.

Toelatingseisen

Voor het volgen van de Basisopleiding Fotografie is geen vooropleiding vereist, maar je dient wel minimaal 18 jaar of ouder te zijn.

Studiefinanciering

Niet van toepassing.