Rudy Blom is docent bij de Nederlandse Fotovakschool.

Rudy Blom is 52 jaar en is inmiddels alweer 8 jaar lang als docent bij de NAVB aan de slag. Hij heeft studenten in de klas die hij maar al te goed kent. Zelf besloot hij namelijk, toen hij eind 30 was, de stoute schoenen aan te trekken en een ander carrièrepad te kiezen. Toen hij op zijn 30ste al begon te rekenen hoe lang hij nog tot zijn pensioen moest, merkte hij dat hij niet gelukkig was in zijn werk. Voor hem was het duidelijk dat hij iets anders moest gaan doen. Hij vond zijn passie voor fotografie terug en wist hier zijn beroep van te maken. Inmiddels geeft hij bij de NAVB een heel divers pakket aan lessen aan vrijwel alle faculteiten en opleidingen. Een duizendpoot met ervaring op veel verschillende vlakken, waar we bij de NAVB maar wat blij mee zijn.

“Op mijn 12e liep ik al met een camera rond. In die tijd geloofde iedereen dat er met fotografie geen droog brood te verdienen was, dus koos ik maar voor een zeker – maar toch wel een beetje saai – bestaan in de financiële sector. Ik ben maar wat blij dat ik uiteindelijk het tegendeel heb kunnen bewijzen en voor mezelf een keuze heb gemaakt waar ik veel gelukkiger van word. Om mezelf te ontwikkelen tot een betere fotograaf, besloot ik een HBO-opleiding fotografie te gaan volgen en the rest is history.”

Zijn loopbaan bij de NAVB begon bij een vacature voor docent ondernemerschap op de fotovakschool. Een functie die hem op het lijf geschreven stond. Door Rudy’s veelzijdige achtergrond, kan hij een totaalplaatje aan de studenten scheppen. Zo geeft hij les in creatieve fotografie vakken, maar ook in ondernemerschap. Hij kan van alle kanten het vak belichten en brengt ook enorm veel praktijkervaring mee.

“Ondanks dat ik heel blij was met mijn keuze om te gaan fotograferen, miste ik toch iets. Ik ben een echt mensen-mens en fotograaf is toch een vrij eenzaam vak. Toen ik de vacature bij de NAVB zag, twijfelde ik dan ook geen moment. Ik haal enorm veel plezier uit mijn werk voor de NAVB, omdat ik met toffe studenten aan de slag mag. Ik zie, door de verschillende vakken die ik geef, ook veel studenten op diverse punten in hun studie voorbijkomen. Je ziet jongvolwassenen groeien en dat doet me echt heel goed.”

Rudy kijkt elk jaar met veel plezier uit naar het jaarproject New Business. In dit project moeten de studenten aan de slag om van niets iets te maken. De creativiteit en het ondernemerschap van de studenten komt hier uitgebreid aan bod. Alle studenten pitchen hun eigen projectvoorstel en daarvan worden de voorstellen met de meeste stemmen door groepjes studenten daadwerkelijk uitgevoerd. Rudy vertelt dat de studenten vaak rustig en voorzichtig beginnen, maar vaak gedurende de tijd ambitieuzer en groter worden en uiteindelijk ook nog slagen.

“Er zijn zoveel projecten waar ik gelijk enthousiast van wordt. Zo hebben studenten een documentaire over de ziekte van Parkinson gemaakt die in première is gegaan in de Cacaofabriek in Helmond en nog steeds op diverse plekken wordt vertoond. Ook ging er een groep studenten naar Uganda en Bonaire om daar voor Unicef een prachtig project te draaien. Als student bedrijfskunde kon ik daar alleen maar van dromen.”

De NAVB is volgens Rudy een passende opleiding voor de praktijkgerichte student. Op de fotoacademie leer je bijvoorbeeld heel goed autonoom te fotograferen, maar op de NAVB word je echt klaargestoomd als fotografisch ondernemer. Dat gaat verder dan goede foto’s maken. Dat is namelijk ook ondernemerschap; ondernemingsplannen schrijven, facturen maken en voldoende werk voor jezelf creëren. Daarnaast past de NAVB ook goed bij je als
je een school zoekt met kleine groepen en betrokken docenten. Als docent kent hij alle studenten en gaat hij echt voor persoonlijke aandacht. Daar blinkt de NAVB volgens hem in uit.