Photographic Design

Fotograaf: Yvonne de Hont
Vakmanschap gecombineerd met creativiteit en inspiratie. Dat is waar de opleiding Photographic Design om draait. Je vertaalt een idee of visie naar een concept om juist dát beeld te maken dat raakt. Een beeld dat veel verder gaat dan techniek alleen. Als afgestudeerd Photographic Designer weet jij met je werk mensen te raken, een verhaal te vertellen.

Opleiding

Door de opleiding Photographic Design te volgen word je in twee jaar een autonoom denkend en werkend fotograaf. De wereld om je heen dient als inspiratiebron. Ideeën, twijfels, kansen en opties; alles mag, want het helpt jou de juiste afwegingen te maken om het beeld te creëren dat je wil. Om dit te realiseren laten wij jou de fotografie meemaken in haar volle omvang. Van fotograferen tot bewerken en presenteren.

Programma

Photographic Design is een tweejarige deeltijdopleiding waarbij concept- en creativiteitsontwikkeling centraal staat.

Je gaat wekelijks naar school op een vaste dag. Het eerste jaar start met scholing op gebied van fotografische technieken. Je maakt kennis met de studio terwijl er wordt gewerkt aan het ontwikkelen van creativiteit en het kunnen werken vanuit ideeën. De uitdaging om conceptmatig te werken is er. Je gaat de fotografiedomeinen verkennen en komt in aanraking met verschillende toepassingen van de fotografie. In de laatste periode leer je het lezen van beeld en het ontwikkelen van je eigen stijl.

Concept- en creativiteit centraal

In het tweede jaar ga je je eigen verhaal vertellen. Dit verhaal krijgt een stevige basis door het vergroten van de kennis waaronder kunstgeschiedenis. Je leert concepten ontwikkelen vanuit je eigen creativiteit en doet een project Storytelling. Daarna doe je een eigen praktijkgericht project. Aan de hand van deze projecten werk je naar je persoonlijke portfolio toe.

Expositie

De laatste module staat in het teken van professioneel fotograaf zijn. De visie op fotografie en presentatie zijn hierbij zeer belangrijk. Je leert eigen stijl onderzoeken en doet hierover verslag in je scriptie, met uiteindelijk een expositie van eigen werk.

Curriculum

Plaats, lesdagen en tijden

De locaties zijn: Amsterdam, Apeldoorn, Eindhoven en Rotterdam. Er zijn twee startmomenten per jaar. De lesdagen kunnen verschillen per locatie. De lestijden zijn van 9.00 tot 16.00 uur op een vaste werkdag of op een zaterdag van 09:30 tot 16:30 uur.

Startdatum en lesrooster

Les

Lestijden

Startmoment

Studenten kunnen het gedetailleerde lesrooster vinden op het intranet.

Prijzen 1-2-2024 tot 1-2-2025

Bijzonderheden Jaarlijks collegegeld inclusief praktijkbegeleiding
Collegegeld 1e studiejaar 12 maandelijkse termijnen van € 429
Collegegeld 2e studiejaar 12 maandelijkse termijnen van € 429

De genoemde bedragen zijn inclusief gebruikmaking van de digitale leeromgeving.

Bij betaling ineens van het jaarlijkse collegegeld ontvang je een korting van 3%. De studiekosten worden jaarlijks geïndexeerd met 4% (te rekenen vanaf de startdatum van de opleiding). De cohorten die zijn gestart vanaf augustus 2022 met 2,5%

Annuleringsregeling: zie de algemene voorwaarden op onze website.

Benodigdheden en bijkomende kosten

Bij aanvang van de studie heb je een digitale spiegelreflexcamera of een systeemcamera met zoom- of verschillende vaste lenzen nodig, waarbij sluitertijd en diafragma met de hand instelbaar zijn. Tijdens de opleiding hoor je welke lenzen verder nog worden geadviseerd.

Voor de start van jouw opleiding is het ook noodzakelijk in het bezit te zijn van een notebook met Adobe Creative Cloud software (Adobe studentenversie). De studentenversie van Adobe kan tegen ongeveer 140 euro per jaar via de school worden aangeschaft. De keuze tussen Windows of Mac is aan de student zelf en is afhankelijk van de wensen en het beschikbare budget. Voor de systeemeisen verwijzen wij je naar de website van Adobe: https://helpx.adobe.com/nl/photoshop/system-requirements.html. Let erop dat je daarnaast in het bezit bent van een externe harde schijf als back-up voorziening. Houd gedurende jouw opleiding verder rekening met printkosten en de kosten van een reportageflitser en een statief.

Toelatingseisen

Er zijn geen specifieke toelatingseisen voor de opleiding Photographic Design.

Studiefinanciering

Niet van toepassing.