Fotografie

Fotograaf: Kelly Dietz
Beeldcommunicatie en fotografie krijgen een steeds belangrijkere rol in deze wereld vol snelheid. Eén beeld zegt vaak meer dan duizend woorden. De korte hbo-minor Fotografie wordt dan ook door veel studenten ervaren als een interessante aanvulling op hun studie.

Minor

Met de hbo-minor Fotografie leer je binnen vijf maanden de basis van de fotografische techniek (locatie- en studiofotografie), naast specifieke modules die bijvoorbeeld ingaan op beeldcultuur. Dit is een waardevolle aanvulling op je huidige hbo- of academische opleiding. We bieden kleinschalig onderwijs in een inspirerende, creatieve omgeving, waarbij je omringd wordt door bevlogen docenten.

Bij de minor Fotografie volg je 2-3 dagen per week lessen aan de opleiding Toegepaste Fotografie en Beeldcommunicatie in Amsterdam, Apeldoorn, Eindhoven of Rotterdam. Het lesprogramma wordt samengesteld op basis van het startmoment (augustus of februari).

Programma

De minor Fotografie duurt 5 maanden en bestaat uit twee periodes van 9 weken, waarin je bij elkaar 240 contacturen hebt. Een korte tijd, maar er komt veel aan bod: digitale fotografie, beeldbewerking, kunstgeschiedenis, beeldontwikkeling, samengesteld beeld, licht en vakdisciplines. Soms wordt er op locatie gefotografeerd.

De minor levert je 30 EC's op.

Plaatsen

De minor Fotografie is te volgen in Amsterdam, Apeldoorn, Eindhoven en Rotterdam.

Startdatum en lesrooster

Les

Lestijden

Startmoment

Studenten kunnen het gedetailleerde lesrooster vinden op het intranet.

Prijzen 1-8-2024 tot 1-2-2025

Eénmalig collegegeld

€ 2.340

Voor de aanschaf van boeken moet je rekening houden met een bedrag van ongeveer € 170.

Benodigdheden

Voor deze opleiding dien je over een camera te beschikken. Een digitale spiegelreflexcamera of een systeemcamera met zoom- of enkele vaste lenzen, waarbij sluitertijd en diafragma met de hand instelbaar zijn.

In tweede instantie komt de noodzaak om over een flitser en statief te beschikken. Houd gedurende jouw opleiding verder rekening met printkosten. Ook werk je op je eigen notebook (Windows of Mac), met daarop een fotobewerkingsprogramma en fotobrowser (op de Nederlandse Fotovakschool wordt gewerkt met Bridge en Photoshop, beiden met studentenlicenties aan te schaffen bij Adobe). Let erop dat je daarnaast in het bezit bent van een externe harde schijf als back-up voorziening.

Toelatingseisen

Om te worden toegelaten tot de minor Fotografie dien je student te zijn bij een hogeschool of universiteit.

Studiefinanciering

De Nederlandse Fotovakschool valt onder de regelingen van DUO. Wil je weten wat voor jou mogelijk is op het gebied van een beurs, een lening of een ov-jaarkaart? Kijk dan op de website van DUO. Let erop dat studiefinanciering alleen van toepassing is indien je student bent aan een hogeschool of universiteit.

De Nederlandse Fotovakschool is niet opgenomen in de Kies-op-maatsystematiek. Dit betekent dat je apart toestemming moet vragen om de minor te volgen op je eigen school. Dat kan bij de examencommissie, de minorcoördinator of je opleidingsmanager. Het kan zijn dat de school je minor betaalt. Zo niet, dan betaal je deze zelf. Dit is aan te kruisen op de leerovereenkomst.

Facts

Studieduur