Nieck Beer studeert hbo-Fotografie aan de Nederlandse Fotovakschool.

Nieck Beer wilde vroeger altijd gymdocent worden. Nu hij 23 jaar is en inmiddels zijn 3e jaar hbo fotografie in Amsterdam volgt, heeft hij hele andere dromen. Dromen waarvoor hij momenteel keihard aan het werk is. Wat zijn werk typeert? Een zeer eigen stijl!

Sinds kleins af aan is fotografie al een grote hobby van Nieck. “Ik was er nooit echt bewust van dat het een uit de hand gelopen hobby was. Alleen besefte ik toen dat ik er stiekem wel veel tijd mee bezig was’’ grapt Nieck. Toch waagde hij de stap nog niet en koos hij ervoor om Sport en Beweging (mbo) te gaan studeren om uiteindelijk gymdocent te worden. Hij merkte al snel dat hij niet dag in en dag uit voor een klas wilde staan. Dat was het moment dat hij ontdekte dat hij van zijn uit de hand gelopen hobby: fotografie, zijn werk wilde maken.

‘’Ik koos voor de NAVB omdat deze school zich volledig focust op fotografie en geen zijweggetjes, zoals andere kunstvormen, wat je op andere opleidingen wel hebt.’’ – Nieck Beer

Het tofste aan zijn opleiding vind Nieck het ontdekken van allerlei soorten fotografie. Hij heeft het meeste affiniteit met portret- en documentairefotografie. Dit komt omdat het menselijke element hem hierin erg aanspreekt. ‘’Mijn vrienden en ik kunnen onszelf wel omschrijven als alternatievelingen. Wij hebben bijvoorbeeld stuk voor stuk een hele eigen stijl van kleden. Dit zorgt er tevens ook voor dat ik op alternatieve feesten terecht kom, waar ik de mensen enorm interessant vind. Voor mij was het dan ook meteen duidelijk dat ik deze mensen wil vastleggen’’, zegt Nieck met een twinkel in zijn ogen. Het allertrotst is hij dan ook op zijn fotoreeks waarin hij feestende mensen heeft vastgelegd. ‘’De vibe op een technofeest is super chill, mensen zijn bereidt om mee te werken en bovenal kom je er hele bijzondere mensen tegen. Dit vind ik heel cool en maakt mij als fotograaf enthousiast!’’, vertelt Nieck vol passie.

‘’De NAVB faciliteert in meer dan alleen fotografie. De eerste twee jaar word je breed opgeleid en na twee jaar kies je een specifieke richting. Vanaf dat moment krijg je ook les in het opstellen van een marketingplan, een ondernemingsplan en hoe je jezelf in de markt zet. Ook zijn de lessen zo ingericht dat leraren je na laten denken over je toekomst. Wat mij betreft heel erg waardevol!’’ – Nieck Beer

Als we het hebben over de toekomst, dan heeft Nieck veel dromen. Misschien is hij te vinden op Lowlands als fotograaf, misschien werkt hij wel bij VICE of is hij aan het rondreizen door Australië. ‘’Er zijn zoveel opties!’’ zegt Nieck. ‘’Ik ben iemand die lekker met de flow meebeweegt, kansen grijpt waar ik ze zie en ik houd ervan dat mijn toekomst nog niet helemaal uitgestippeld is. Ik hoef niet per se op één plek te zijn. Zolang ik maar bezig ben met iets wat ik leuk vind, dat is het allerbelangrijkste!’’

En een laatste advies voor toekomstige NAVB studenten? ‘’Kom niet te gericht naar de opleiding, maar sta open om jezelf en diverse kanten van het vak te ontdekken. Zorg vooral dat je bezig blijft en iets doet wat jou enthousiast maakt. Sta achter je eigen werk, maar sta ook open voor feedback. Dit maakt je alleen maar beter!’’