Introductie Dokatechnieken

Terug naar Zen en Kairos, de rust en het bewust gekozen moment. De magie van het zien opkomen van het fotografische zwart-wit beeld in de ontwikkelschaal. Door het analoge proces van opname en afdruk in de donkere kamer (doka) ontstaat als het ware een vertraging van tijd. Krijg een introductie in 'slow photography'!

Opleiding

De doka is terug van weggeweest. De behoefte aan analoog in plaats van digitaal is een modern gevoel. Net zoals dat mensen weer vinyl luisteren in plaats van cd's. Het is een andere beleving. Daarom is op de Nederlandse Fotovakschool in Rotterdam een doka ingericht. Je ontdekt de basis van de fotografie en ziet dat moderne snufjes, zoals functies in Photoshop, daarvan zijn afgeleid. "Slow photography" zal je historisch besef bijbrengen. Werken in de donkere kamer is ook bezinning: van te voren nadenken over het licht, op de tast je zwart-wit films op de spoel draaien, in de tank stoppen en dan ontwikkelen. Om daarna in alle rust je resultaten te belichten op fotopapier en het beeld te zien opkomen in het ontwikkelbad.

Ochtendmoment (09:30 - 12:30)
Leren ontwikkelen van films
Middagmoment (13:30 - 16:30)
Leren afdrukken van de foto

Plaatsen

Doka (donkere kamer) is uitsluitend te volgen op de Nederlandse Fotovakschool in Amsterdam. In één dag leer je zwart-wit film ontwikkelen en maak je jouw eerste analoge zwart-wit afdruk. Cursisten die deze introductieworkshop hebben gevolgd, ontvangen een certificaat van deelname. Na het volgen van deze workshop heb je toegang tot de doka.

Les

Prijzen 1-2-2024 tot 1-2-2025

Bijzonderheden Lesgeld
Lesgeld
Inclusief lesmateriaal
€148,-
Studieboeken zijn niet noodzakelijk.

Studenten kunnen zich aanmelden voor de opleiding via het dashboard.

Annuleringsregeling: zie de algemene voorwaarden op onze website.

Benodigdheden

Voor deelname aan deze introductieworkshop, dien je zelf een belichtte zwart-wit film mee te nemen.

De specificaties voor de zwart-wit film zijn als volgt:
135 mm (kleinbeeldfilm) of 120 mm (rolfilm) van het type BwXX, Kodak Tri-X of Ilford HP5, Kodak Tmax of Ilford Delta.
ASA waarde 400.

Chemicaliën voor het ontwikkelen van zwart-wit film en het maken van je eerste zwart-wit afdruk op PE fotopapier, zijn aanwezig.

Toelatingseisen

Voor het volgen van deze opleiding is geen vooropleiding vereist, maar je dient wel minimaal 18 jaar of ouder te zijn.

Studiefinanciering

Niet van toepassing.