Introductie Dokatechnieken

Terug naar Zen en Kairos, de rust en het bewust gekozen moment. De magie van het zien opkomen van het fotografische zwart-wit beeld in de ontwikkelschaal. Door het analoge proces van opname en afdruk in de donkere kamer (doka) ontstaat als het ware een vertraging van tijd. Krijg een introductie in 'slow photography'!

Herontdek Fotografie in de Donkere Kamer

Bij de Nederlandse Fotovakschool in Amsterdam is de donkere kamer weer in volle glorie terug. Ervaar de terugkeer naar analoge fotografie als een moderne trend, vergelijkbaar met de revival van vinyl boven cd's. Het biedt een unieke beleving die dieper gaat dan digitale technologieën.

Ontdek de Essentie van Fotografie in de DOKA

In onze speciaal ingerichte donkere kamer leer je niet alleen de basis van fotografie, maar ook de roots van moderne digitale technieken, zoals die in Photoshop. "Slow photography" brengt je historisch besef bij en laat je de kunst van geduldig creëren herontdekken.

Reflectie en Creativiteit

Werken in de donkere kamer gaat verder dan techniek; het is een moment van 'bezinning'. Je begint met het zorgvuldig overwegen van licht en compositie, gevolgd door het met de hand spoelen van zwart-wit films en het ontwikkelen in de donkere kamer. Dit proces stimuleert bewustzijn en een diepere verbinding met je werk.

Stap Voor Stap naar Kunstwerk

Het hoogtepunt van je creatieve reis komt wanneer je je eigen foto's belicht op fotopapier en het beeld langzaam ziet verschijnen in het ontwikkelbad. Dit magische moment van creatie is zowel technisch uitdagend als emotioneel bevredigend.

Schrijf je In en Beleef het Zelf

Of je nu een beginner bent die de basis van fotografie wil leren, of een ervaren fotograaf die zijn vaardigheden wil verdiepen, onze donkere kamer cursus biedt een unieke kans. Schrijf je vandaag nog in bij de Nederlandse Fotovakschool in Amsterdam en laat je inspireren door de kracht van analoge fotografie. Ervaar de rust, het vakmanschap en de tijdloze schoonheid van "slow photography".

De algemene voorwaarden zijn van toepassing

Ochtendmoment (09:30 - 12:30)
Leren ontwikkelen van films
Middagmoment (13:30 - 16:30)
Leren afdrukken van de foto

Plaatsen

Doka (donkere kamer) is uitsluitend te volgen op de Nederlandse Fotovakschool in Amsterdam. In één dag leer je zwart-wit film ontwikkelen en maak je jouw eerste analoge zwart-wit afdruk. Cursisten die deze introductieworkshop hebben gevolgd, ontvangen een certificaat van deelname. Na het volgen van deze workshop heb je toegang tot de doka.

Les

Prijzen 1-2-2024 tot 1-2-2025

Bijzonderheden Lesgeld
Lesgeld
Inclusief lesmateriaal
€148,-
Studieboeken zijn niet noodzakelijk.

Studenten kunnen zich aanmelden voor de opleiding via het dashboard.

Annuleringsregeling: zie de algemene voorwaarden op onze website.

Benodigdheden

Voor deelname aan deze introductieworkshop, dien je zelf een belichtte zwart-wit film mee te nemen.

De specificaties voor de zwart-wit film zijn als volgt:
135 mm (kleinbeeldfilm) of 120 mm (rolfilm) van het type BwXX, Kodak Tri-X of Ilford HP5, Kodak Tmax of Ilford Delta.
ASA waarde 400.

Chemicaliën voor het ontwikkelen van zwart-wit film en het maken van je eerste zwart-wit afdruk op PE fotopapier, zijn aanwezig.

Toelatingseisen

Voor het volgen van deze opleiding is geen vooropleiding vereist, maar je dient wel minimaal 18 jaar of ouder te zijn.

Studiefinanciering

Niet van toepassing.