Opleiding

De doka is terug van weggeweest. De behoefte aan analoog in plaats van digitaal is een modern gevoel. Net zoals dat mensen weer vinyl luisteren in plaats van cd's. Het is een andere beleving. Daarom is op de Nederlandse Fotovakschool in Rotterdam een doka ingericht. Je ontdekt de basis van de fotografie en ziet dat moderne snufjes, zoals functies in Photoshop, daarvan zijn afgeleid. "Slow photography" zal je historisch besef bijbrengen. Werken in de donkere kamer is ook bezinning: van te voren nadenken over het licht, op de tast je zwart-wit films op de spoel draaien, in de tank stoppen en dan ontwikkelen. Om daarna in alle rust je resultaten te belichten op fotopapier en het beeld te zien opkomen in het ontwikkelbad.