Virtual Xperience Designer

Copyright Dept

De opleiding Virtual Xperience designer (mediavormgever) is een opleiding voor iedereen die graag aan de slag wil in de creatieve industrie, met name gericht op multi-experience beeld. Een combinatie van nieuwe media zoals 3D, AR, VR, CGI met fotografie en film. Ben je creatief en wil je graag met het nieuwe beeld aan de slag? Dan is deze mbo-niveau 4 opleiding Virtual Xperience designer (mediavormgever) iets voor jou!

Multi-Xperience

Beeld verandert, zeker online. En elke dag maak je er gebruik van op je mobiel. Tiktok, Snapchat, Instagram en andere Apps geven je de mogelijkheid om de echte wereld te combineren met de virtuele. Multi-experience is the Key!
Maakt dit de traditionele vormen van video en fotografie overbodig? Nee, juist niet.

Creative Director

Het toverwoord is hybride. Traditionele fotografie en video zullen blijven, maar om beeld meer een beleving te laten zijn, ga je gebruik maken van de nieuwste technologische ontwikkelingen. Opdrachtgevers willen een allrounder die goed met beeld kan omgaan. Je moet smaak hebben en je moet snappen hoe je de verschillende technieken kunt inzetten om dat gewenste multi-experience product te maken. Interactie met de gebruiker als nieuwe communicatievorm.
Daarvoor heb je gemengde vaardigheden nodig. Zowel offline als online.

Je leert de skills van nieuwe media zoals Computer-Generated Imagery (CGI), Virtual reality (VR), Augmented reality (AR), 3D en software zoals Blender, Unreal en Cinema 4D, gecombineerd met kennis van fotografie en film.
Van dit alles ben je de ‘creative director’ en werkt van opdracht tot eindproduct.

Dit is onze nieuwe opleiding: Virtual Xperience designer (media vormgever)
De mbo-opleiding Virtual Xperience designer (Mediavormgever) is een voltijd beroepsopleidende leerweg (BOL) op niveau 4. De opleiding bestaat uit drie studiejaren. Elk jaar bestaat uit vier periodes van tien weken. In deze periodes volg je verschillende modules. Het grootste deel van de studie is praktijkgericht met diverse projecten. Je volgt dan ook projectmatig onderwijs. Ook krijg je vakken als Nederlandse taal, Engels en rekenen. Na het afronden van deze opleiding heb je de mogelijkheid om door te stromen naar het reguliere hbo of om direct in een baan aan de slag te gaan. Ook kun je voor jezelf beginnen als zelfstandig ondernemer.

Creative meedenker

Je leert werken met programma’s zoals Blender, Unreal en Cinema 4D voor de nieuwe media. Maar je leert ook de basic skills van fotograferen en filmen waar aspecten zoals licht, kleur, ruimte, vorm en compositie aan bod komen. Daar hoort natuurlijk de software van Adobe bij, zoals Photoshop, Premiere Pro, Illustrator, After Effects en InDesign.

Je leert om creatief en oplossingsgericht te denken vanuit de vraag van de klant. Als "creatieve meedenker" kijk jij verder dan de standaardoplossing. Klantgerichtheid staat dan ook centraal vanuit een crossmediale benadering. In dit proces zal je veel samenwerken. Je gaat aan de slag met het ontwikkelen van diverse campagnes, van het idee tot de uitvoer. Je leert concepten bedenken en uitwerken. Hierbij houd je de trends en actuele ontwikkelingen in de gaten.

Startdatum en lesrooster

Les

Lestijden

Startmoment

Studenten kunnen het gedetailleerde lesrooster vinden op het intranet.

Prijzen 1-2-2024 tot 1-8-2025

Bijzonderheden Jaarlijks lesgeld inclusief praktijkbegeleiding
Lesgeld
Inclusief gebruikmaking van de digitale leeromgeving*
12 maandelijkse termijnen van € 608
Studieboeken zijn niet noodzakelijk.

* Lesmateriaal wordt binnen de digitale leeromgeving ter beschikking gesteld en is thuis te printen. Ook is het mogelijk om tegen (extra) betaling via de webshop een geprint exemplaar te ontvangen.

Bij betaling ineens van het jaarlijkse collegegeld ontvang je een korting van 3%. De studiekosten worden jaarlijks geïndexeerd met 4% (te rekenen vanaf de startdatum van de opleiding). De cohorten die zijn gestart vanaf augustus 2021 met 2,5%. Wettelijk collegegeld voor mbo- en hbo opleidingen is niet verschuldigd.

Annuleringsregeling: zie de algemene voorwaarden op onze website.

Benodigdheden en bijkomende kosten

Voor deze opleiding dien je over een camera te beschikken. Dat is een zogenaamde DSLR camera of systeemcamera, waarmee je niet alleen kan fotograferen maar ook kan filmen. Het is raadzaam een camera te kiezen die een ingang heeft voor een microfoon en eventueel een uitgang voor een koptelefoon. Dat laatste is niet noodzakelijk, maar wel handig.

Voor de start van jouw opleiding is het ook noodzakelijk in het bezit te zijn van een notebook met Adobe Creative Cloud software (Adobe studentenversie). De studentenversie van Adobe kan tegen ongeveer 140 euro per jaar via de school worden aangeschaft. De keuze tussen Windows of Mac is aan de student zelf en is afhankelijk van de wensen en het beschikbare budget. Voor de systeemeisen verwijzen wij je naar de website van Adobe: https://helpx.adobe.com/nl/after-effects/system-requirements.html. Let erop dat je daarnaast in het bezit bent van een externe harde schijf als back-up voorziening.

Toelatingseisen

Om tot de opleiding toegelaten te worden heb je minimaal een diploma nodig van vmbo, kaderberoepsgerichte leerweg (kbl), gemengde leerweg (gl) of theoretische leerweg (tl), of een overgangsbewijs naar klas 4 havo/vwo. Met ieder vakkenpakket en iedere profielkeuze kun je worden toegelaten. Door middel van een intakegesprek wordt jouw geschiktheid voor de opleiding vastgesteld.

Studiefinanciering

De Nederlandse Fotovakschool valt onder de regelingen van DUO. Wil je weten wat voor jou mogelijk is op het gebied van een beurs, een lening of een ov-jaarkaart? Kijk dan op de website van DUO.
Let op! Onze academie staat bij DUO geregistreerd onder de afkorting N.A.V.B.

Facts

Mbo niveau 4

Studieduur 3 jaar
Stage Ja