Fotograaf: Jonah Snoei

De afstudeerexpositie van de recent afgestudeerde hbo-fotografiestudenten van alle vestigingen van de Nederlandse Academie voor Beeldcreatie kon rekenen op veel bezoekers en veel enthousiaste reacties.

Zaterdag 5 september was het zover: de opening van AREA 2020. De naam vindt zijn oorsprong in de beginletters van de steden waar de locaties van de hbo-opleiding Toegepaste Fotografie en Beeldcommunicatie zijn gehuisvest, te weten: Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven en Apeldoorn. AREA betekent tevens terrein of ruimte. De ruim veertig fotografen vertegenwoordigen allemaal een ander terrein binnen de fotografie en boden met AREA 2020 een ruimte vol met unieke, creatieve en uiteenlopende projecten.

De expositie, die te bezoeken was in Loods 6 te Amsterdam, kon rekenen op veel bezoek en veel enthousiaste reacties. Exposant Manon van Roosmalen vertelt: "Er was veel belangstelling voor de expositie. Meer dan we hadden durven voorspellen. We zijn allemaal overspoeld met complimenten. Dank daarvoor! Ook op mijn eigen fotoserie heb ik veel waardering en begrip ontvangen (voor haar afstudeerproject FODMAP heeft Manon zich gericht op het visualiseren van het Prikkelbare Darm Syndroom red.). Dat is voor mij een fijne bevestiging, omdat het altijd de vraag blijft hoe verschillende kijkers het werk ontvangen. Het geeft mij motivatie voor toekomstige projecten."

COVID-19 gooide het programma halverwege het traject volkomen in de war. Hoe gaat het straks met het eindexamen? Met de expo? Kan die wel doorgaan? Of op een ander tijdstip, in een andere vorm? Deze vragen speelden aan alle opleidingen en iedereen zocht druk naar antwoorden. "Ons antwoord was een ongekend groot aantal geslaagde examenkandidaten die over het geheel examenwerk van een erg hoog niveau neerlegden. De studenten hebben de uitdagingen aangenomen die corona stelde. Ze zijn aan het werk gegaan en ze hebben met hun eindwerk en de bijbehorende expositie een resultaat neergezet waar ze trots op mogen zijn", aldus begeleidend docent François Hendrickx.

Bekijk de aftermovie van AREA 2020. Gemaakt door Jeffrey Verdoes en Douwe Meulenbeld, studenten Audiovisuele Vormgeving van de Dutch Filmers Academy.