Fotograaf: Christine Mooijer
Ieder jaar slagen meer dan 300 studenten aan de Nederlandse Fotovakschool, faculteit van de Nederlandse Academie voor Beeldcreatie, met ieder hun eigen stijl en kwaliteiten. De Nederlandse Academie voor Beeldcreatie wil deze afgestudeerde studenten de kans geven om hun eindexamenwerk nogmaals tentoon te stellen en hiermee gelijk kans te maken op één van de grootste geldprijzen die de Nederlandse fotografiewereld te bieden heeft.

In de herfstvakantie hebben 42 getalenteerde studenten hun beste fotografische werk tentoongesteld tijdens de zogenaamde Graduation Show 2018. Deze show was de voorronde in aanloop naar het grote fotografie-event (Grand Grant Evening). Tijdens deze voorronde heeft een professionele, interne jury 10 kandidaten genomineerd die doorgaan in de race naar de felbegeerde Keep an Eye Fotovakschool Grant. De kandidaat met het beste fotografische werk en het meest originele projectplan zal met de hoofdprijs van €10.000,- naar huis gaan. Daarnaast zal een aanmoedigingsprijs ter waarde van €2.500,- uitgereikt worden. Dit wordt eveneens mogelijk gemaakt door de Keep an Eye Foundation. Deze stichting houdt de ogen open voor jonge, veelbelovende talenten. Zij krijgen door middel van verschillende beurzen, prijzen, shows en festivals de kans om hun talent te ontwikkelen, nieuwe mogelijkheden te creëren en bovenal hun creatieve dromen te verwezenlijken.

Tijdens de avond zal een jury van externe fotografieprofessionals, bestaande uit Marcel Molle, Ruud Visschedijk, Ari Versluis, Theo Audenaerd en Roel Sandvoort, de grote winnaars bekend maken. Maar er is meer! De Grand Grant Evening, speciaal voor genodigden, wordt feestelijk omlijst door muzikale optredens, presentaties en bijzondere ontmoetingen. Het Isla van Hout jazztrio geeft een miniconcert en de winnares van vorig jaar, Judith Helmer, komt vertellen hoe het haar is vergaan. De presentatie is in handen van Marlijn Weerdenburg. Als extra prijs krijgt één van de 42 geselecteerden de publieksprijs ter waarde van €2.500,- uitgereikt. Deze kandidaat heeft de meeste stemmen mogen krijgen van het publiek. Alle winnaars krijgen zo de kans een veelbelovende start te maken aan het begin van hun fotografiecarrière.

Bij dit artikel zijn enkele foto's van de genomineerden opgenomen. Kijk op onze Facebookpagina voor het werk van alle 10 de genomineerden (Jill Blackstone, Marvel Harris, Iris Hartman, Klaartje Huijben, Fenna Jensma, Romina Demy, Christine Mooijer, Sanne Romeijn, Yasmila van Vliet en Maryam Yazdani).