Ex-student Misha Pipercic heeft in 2011-2015 fotografische vormgeving aan de Fotovakschool in Amsterdam gevolgd en heeft in 2015 de Keep an Eye Award gewonnen. Drie jaar later is zijn project bijna klaar. Hij maakt een fotoboek met de titel 'Once, when we were happy'. Hierin neemt hij je mee door zijn leven en laat hij zijn geboorteland Bosnië en haar inwoners zien. Op dit moment is hij bezig met een crowdfunding-campagne voor zijn boek.

Ik ben Misha Pipercic. Ik ben een fotoboek aan het maken met de titel: “Once, when we were happy”. In het boek neem ik je mee door mijn leven en laat ik je mijn geboorteland Bosnië en haar inwoners zien. Ik hoop met dit project een klein steentje bij te kunnen dragen in het niet vergeten van deze mensen en dit land. Ook hoop ik anderen te stimuleren voor soortgelijke projecten, voornamelijk mensen uit oorlogsgebieden. Het idee voor het boek ontstond toen mijn moeder begon te dementeren. Een jaar of zeven geleden begon ze namen van personen op de voorkant van foto’s te schrijven. Toen heb ik alle familiefoto’s gescand. Tijdens het scannen ging ik met mijn gedachten naar het verleden. Ik merkte dat veel mensen uit het familiefotoalbum niet meer leven. De mensen die wel nog leven wilde ik graag fotograferen. Daarom ben ik meerdere keren naar mijn geboortestad Sarajevo, en naar Tolisa geweest, het geboortedorp van mijn moeder. Tijdens mijn bezoeken werd ik geraakt door de sporen die de oorlog heeft achtergelaten.

Om een goed boek uit brengen, ben ik een samenwerking begonnen met ontwerper Sybren Kuiper en lithograaf Sebastiaan Hanekroot. Sybren Kuiper heeft al een ontwerp van het boek gemaakt. Omdat dit project een persoonlijk verhaal is, heb ik besloten om het boek zelf uit te geven. Daarom moet ik het project zelf financieren. Daarvoor heb ik jullie hulp nodig.