Fotograaf Lonnie Schlein werkte meer dan 4 decennia voor The New York Times als photo editor en komt nu exclusief naar de Nederlandse Academie voor Beeldcreatie in Rotterdam en Amsterdam.

Lonnie was altijd een politiek dier en vond zijn plek bij The New York Times. Hij werd benoemd tot National photo editor voor de periode van 1992 tot 2001. Hij trad meestal rechtstreeks in contact met het Witte Huis om de best mogelijke posities te garanderen voor zijn fotografen tijdens belangrijke evenementen. Het punt was om altijd aan degenen met wie hij vergaderde duidelijk te maken dat hij "the greatest newspaper in the world - the paper of record" vertegenwoordigde. Als National photo editor was hij de redacteur ter plaatse bij politieke congressen, presidentiële debatten en inauguraties.

Op 11 september 2001 werd Lonnie verzocht om alle fotografie te behandelen die de aanslagen op de Verenigde Staten documenteerde voor het speciale gedeelte van de krant en het daaropvolgende fotoboek "A Nation Challenged". Lonnie speelde een belangrijke rol in de Pulitzer-Prize award welke in 2002 aan The New York Times werd toegekend voor Breaking News. Gedurende zijn werk bij The Times bleef hij fotograferen voor de krant in de overtuiging dat de beste photo editors ook degelijke fotografen zijn. Hij maakte talloze portretten van beroemdheden terwijl hij op de afdeling Cultuur werkte, reisde naar en fotografeerde over de hele wereld en heeft deelgenomen aan vele internationale fotojournalistiekworkshops. Ook heeft hij een aantal solotentoonstellingen gehad in de Verenigde Staten, Europa en Canada. In 2010 verliet Lonnie The New York Times om zijn carrière als fotojournalist voort te zetten.

Beleef nu live zijn unieke en persoonlijke verhaal! Op 25 en 26 september geeft deze wereldberoemde fotograaf een lezing over zijn carrière. Hij geeft een verrassend kijkje op zijn werk met inspirerende voorbeelden. Het belooft een lezing te worden welke je niet mag missen!

Tickets zijn op de dag zelf aan de balie van de vestiging te koop. Reguliere tickets kosten €25,-. Studenten van de Nederlandse Academie voor Beeldcreatie betalen slechts €5,-. Leden van de alumnivereniging betalen €15,-.

Woensdag 25 september, 15:30 tot 17:30 uur: lezing Lonnie Schlein, Fotovakschool Rotterdam, Wilhelminakade 320 (gebouw Las Palmas).
Donderdag 26 september, 15:30 tot 17:30 uur: lezing Lonnie Schlein, Fotovakschool Amsterdam, Paasheuvelweg 5.