NOS-Artikel over onze Doka in Rotterdam!

Fotografen willen terug naar Zen en Kairos, de rust en het bewust gekozen moment, de magie van het zien opkomen van het fotografische zwart-wit beeld in de ontwikkelschaal. Door het analoge proces en afdruk in de donkere kamer (doka) ontstaat als het ware een vertraging van tijd.

1536x864a
Foto: Bart Kamphuis (NOS)

Op de Nederlandse Fotovakschool merken we de populariteit ook. We hebben negen jaar geleden onze doka gesloten. "Vroeger was er een doka in elke vestiging, maar door de digitalisering verdwenen ze", vertelt docent en fotograaf Maurice Brandts. Hij is een liefhebber van analoge foto's en stamt uit de tijd dat de doka nog de norm was. Als hij erover vertelt is zijn enthousiasme hoorbaar. "De laatste paar jaar zijn er gelukkig weer steeds meer studenten die een analoge camera kopen of er een van zolder halen bij hun opa."

8CB7CF21 C390 48E2 8F82 CA873AB5D40E
Foto: Doka Fotovakschool Rotterdam

"Digitale fotografie is vlug. Analoog geeft meer rust."

Die studenten kwamen dan langs bij Brandts. Hoe werkt dit, hoe werkt dat? "Ik besloot: we moeten weer een donkere kamer hebben." En die kwam er in Rotterdam! Brandts reed het hele land door om gratis apparatuur op te halen. "Nu kunnen er weer twaalf studenten tegelijkertijd foto's ontwikkelen. Dat is ook goed voor het historisch besef, dit is hoe fotografie ontstaan is."

Wil jij ook oldskool leren fotograferen? Volg dan onze twee-daagse workshop Doka in Rotterdam. Je hebt in totaal twee lessen op opeenvolgende donderdagavonden (19:00 - 22:00).

Meer informatie kun je vinden via deze link.

Bron: NOS