Fotograaf: Marc Thonen
In een tijdperk waar digitalisering en snelheid centraal staan, komt steeds vaker het verlangen naar het bewuste en romantische proces van fotografieontwikkeling naar boven drijven. De behoefte aan analoog in plaats van digitaal is een modern gevoel. Daarom biedt de Nederlandse Fotovakschool nu de cursus Slow Photography aan.

Zo'n negen jaar geleden besloot de Nederlandse Fotovakschool dat in een tijdperk van digitalisering de donkere kamer niet meer nodig was. Toch begon het weer te kriebelen: de magie van het zien opkomen van het fotografische zwart-wit beeld in de ontwikkelschaal. Daarom tekenden honderd van de 150 mbo- en hbo studenten op de vestiging in Rotterdam een petitie voor de terugkeer van de donkere kamer. De vestiging op de Wilhelminapier leende zich hier uitstekend voor. In het pand, gelegen naast het Nederlands Fotomuseum, liet de SKVR eerder een ontmantelde donkere kamer achter. Veel benodigdheden voor de inrichting van de doka kreeg de Nederlandse Fotovakschool als schenking van het Nederlands Fotomuseum en van docenten.

Inmiddels is de doka klaar voor gebruik en is het zelfs mogelijk een speciaal ontwikkelde cursus in "slow photography" te volgen. Een cursus die fotografen historisch besef zal bijbrengen. In vijf lesdagen/avonden ontdek je de basis van de fotografie en zie je dat moderne snufjes, zoals functies in Photoshop, daarvan zijn afgeleid. Je leert van tevoren nadenken over het licht. Je krijgt uitleg over ontwikkelbaden en ontwikkeltijden. Kortom, je ervaart de beleving van dit bewuste proces en zult na de cursus historisch fotografie besef rijker zijn. Kijk voor meer informatie en de mogelijkheid je in te schrijven op Cursus Doka.